Studiekeuze

Game Artist / Game Developer 
Verdiepende informatie voor je studiekeuze

Inleiding

Is Games maken iets voor jou?

Er is maar één manier om te ontdekken of je games maken leuk vind. En dat is gewoon zelf beginnen met games maken. Met deze website willen we je helpen te verdiepen in het werk van een Game Artist/Developer en je te helpen met het maken van een goede keuze van je toekomstige opleiding.
Lees meer

Games maken

Hoe gaat dat?

Het maken van een game begint met een team van ARTISTS en DEVELOPERS en een goed idee. De DEVELOPERS maken een technisch ontwerp en bouwen een prototype. Soms zelfs van papier. Het is een hele ruwe versie van de game om te testen of de game de juiste emoties oproept en leuk is om te spelen. De ARTISTS onderzoeken de stijlen die de game kan krijgen, verzamelen referentie afbeeldingen en maken moodboards. De werking en de stijl van de game worden vastgelegd in een visueel game design document.
Lees meer

Online bronnen

Software om games te maken

De programma's van Adobe Creative Cloud gebruiken we veel in de lessen. Vooral het programma Photoshop voor o.a. digital painting en textures, maar ook de programma's Illustrator voor vector art, en Muse voor het maken van je portfolio website.
Lees meer
Inleiding
Is Games maken iets voor jou?
Er is maar één manier om te ontdekken of je games maken leuk vind. En dat is gewoon zelf beginnen met games maken. Met deze website willen we je helpen te verdiepen in het werk van een Game Artist/Developer en je te helpen met het maken van een goede keuze van je toekomstige opleiding.

Werken in de game-industrie bereik je alleen met erg hard werken. Je moet een enorme doorzetter zijn en erg goed tegen veranderingen en tegenslagen kunnen. Je moet goed in teams kunnen samenwerken, maar ook zelfstandig kunnen werken en problemen kunnen oplossen. En je moet natuurlijk creatief zijn.


Je speelt natuurlijk games. Je hebt een brede interesse nodig in de vele genres en games die er bestaan. Dus niet alleen CoD, LoL en Wow. Het is ook fijn als je naast "Guerrilla Games" ook andere Nederlandse game bedrijven kent en je bekend bent met de Indie (independent) games markt.

Voor beide opleidingen is het verstandig als je je al in het "games maken" hebt verdiept. Games maken is volledig anders dan games spelen. Dat is nog wel eens een misverstand. Het leuk vinden van games spelen is geen goede reden om deze opleidingen te gaan doen. Dus begin zelf met games of game onderdelen maken. 

Op deze site kun je lezen en zien hoe op het GLU een game wordt gemaakt en zie je meer voorbeelden van studentenwerk/games. Op de pagina 'software, websites en video's' vind je een overzicht van alle plekken waar je moet zijn om zelf alvast te beginnen.
Games maken
Hoe gaat dat?
HOE WORDT EEN GAME GEMAAKT?
Het maken van een game begint met een team van ARTISTS en DEVELOPERS en een goed idee. De DEVELOPERS maken een technisch ontwerp en bouwen een prototype. Soms zelfs van papier. Het is een hele ruwe versie van de game om te testen of de game de juiste emoties oproept en leuk is om te spelen. De ARTISTS onderzoeken de stijlen die de game kan krijgen, verzamelen referentie afbeeldingen en maken moodboards. De werking en de stijl van de game worden vastgelegd in een visueel game design document.

Het bouwen gaat verder. De ARTISTS maken grafische game onderdelen zoals sprites en 3d modellen. De DEVELOPERS stoppen steeds meer gedrag en art in de game. Dit is een iteratief proces. Dit betekent dat het team regelmatig een nieuwe versie (een Build) van de game oplevert. De Build kan dan worden getest en dan kunnen er weer dingen worden aangepast. Elke game die wordt gemaakt is compleet anders en daarom kunnen er veel dingen mis gaan, of functionaliteiten werken niet zoals verwacht. Creatief problemen oplossen en doorzetten wordt dan erg belangrijk.

De build wordt steeds beter en, als alles goed gaat, is de game klaar voor de deadline. Maar voor een professionele game maker is de game nooit echt af. De game kan altijd worden verbeterd.
WAT DOET EEN GAME ARTIST PRECIES?
De ARTIST is verantwoordelijk voor het uiterlijk of visuele design van de game. De environments, karakters, sfeer, de kleuren zijn voor rekening van de artist. Naast het vormgeven is de artist ook verantwoordelijk voor het maken van de assets zodat ze werken in de game engine en de DEVELOPER er direct mee aan de slag kan. 

Dat maakt het werk van een game artist niet alleen creatief maar ook erg technisch. Game assets kunnen bestaan uit bijvoorbeeld 2D assets (sprites) of 3D modellen, materialen (textures) en interface elementen.

WAT DOET EEN GAME DEVELOPER PRECIES?
De developer zorgt voor een goede werking van de game, zoals dat de besturing goed werkt en de mechanics een leuke gameplay opleveren. Dit wordt geprogrammeerd met de taal C# (sharp) in een game engine. 

In de game engine komt de art van de artist en de code van de developer samen. De developer houdt van nieuwe uitdagingen want bijvoorbeeld het programmeren van een kaartspel is weer compleet anders dan het maken van een race game. Goede developers zijn nieuwsgierig, erg goed in problemen oplossen en hebben een bovenmatige interesse in wis- en natuurkunde.
Online bronnen
Software om games te maken
De programma's van Adobe Creative Cloud gebruiken we veel in de lessen. Vooral het programma Photoshop voor o.a. digital painting en textures, maar ook de programma's Illustrator voor vector art.
Maya is een professioneel 3D programma wat wij op het GLU gebruiken voor het maken van 3D game modellen. Maya en alle andere software van Autodesk is gratis voor studenten op de website.
Unity is de meestgebruikte game engine. Met dit programma kun je een spel maken voor PC's, consoles, tablets, mobiele telefoons en VR. Unity is gratis en is het programma waarmee wij werken op het GLU. Ook Unity heeft veel goed online lesmateriaal waar je zelf mee kan beginnen.
Substance Painter en Designer zijn programma's waarmee je zeer realistische materialen voor je 3D game modellen kunt maken. Deze software gebruiken we bij de opleiding Game Artist in jaar 2.
Een zeer populair gratis open source 3D programma waarmee je 3D game onderdelen kunt maken. Er zijn veel online veel online lessen te vinden op de website van blender of bijvoorbeeld op youtube. Het is vergelijkbaar complex en uitgebreid als het programma Maya.
Ook een hele populaire 'gratis' game engine maar vooral geschikt voor grote AAA games. Deze game engine hoort niet bij het standaard lesmateriaal van Game Artist, maar is wel erg interessant en leerzaam om je in te verdiepen.

Interessante websites
Nieuws en Tutorials
Control is een vakmedium voor de Nederlandse game industrie. Zie ook Control500 voor post mortems.
Organisatie die de Nederlandse game industrie stimuleert, faciliteert en begeleidt..
Website voor serieus internationaal game nieuws voor game ontwikkelaars.

Forum en wiki 3D art.
Leer jezelf digitaal painten.

Concept art tutorials en training.


Leer programmeren.

Leerzame Video's
Een blik achter de schermen
Extra Credits - Making your first game

Een leuke serie met nuttige informatie over het maken van je eerste game.

Making your first game can be difficult. Remember that your goal is to make a game, any game. Start small, focus on basic gameplay, and pick a project you can finish. That way, you can actually complete a playable game instead of getting stuck on the details as so many first time game makers do.
Double Fine Adventure

Documentaire in 20 afleveringen over het maken van de game "Broken Age".

For three years, a documentary crew captured the once-secretive process of video game development, chronicling the creation of “Broken Age” from a Kickstarter pitch to a finished game and beyond.
Een video van Mark Brown over games die wel en niet goed voelen.

Some game designers use words like "game feel" and "juice" to describe the abstract and often invisible factors that make the best action games surge with life and energy. In this episode of Game Maker's Toolkit, we try to figure out what those words mean, and how you can capitalise on them to make your game feel more fun and satisfying.
Extra Credits - Making your first game

Een leuke serie met nuttige informatie over het maken van je eerste game.

Making your first game can be difficult. Remember that your goal is to make a game, any game. Start small, focus on basic gameplay, and pick a project you can finish. That way, you can actually complete a playable game instead of getting stuck on the details as so many first time game makers do.
Noclip - The Making of Bastion - Documentary

Supergiant Games tells us the story of how the studio was created, and how Bastion was designed.
Cool Unity Tutorials

Share by: